Home
Kunst:
Dagboek:
Optredens:

3 april 2011: Roots on the Road - Linde Nijland & Bert Ridderbos.
27 maart 2011: Esway Atelier concert - Gather Roses. Linde Nijland - Roots on the Road Esway Atelier concert - Gather Roses

20 februari 2011: Concert Otto Groote in de kerk van Nieuw Beerta.
6 februari 2011: Sarah McQuaid House Concert - Nieuwe Statenzijl.

Concert Otto Groote - Nieuw Beerta Sarah McQuaid House Concert - Nieuwe Statenzijl

Musea - Ateliers:

13 maart 2011: Opening Overzichtstentoonstelling 14e tweekarspelen Kunstroute.
Museum de Oude wolden - Overzichtstentoonstelling 14e Tweekarspelen kunstroute 2011

26 maart 2011:
Bezoek aan het atelier van Ingrid Constance en Hans van Herwijnen in Bad Nieuweschans: galerie-ateliertwee.nl
En het atelier van Bart van Oijen en Jente Baghus in Wedde: bartvanoijen.com
27 maart 2011: Het atelier van Geert Schreuder in Onstwedde: geertschreuder.nl


29 december 2010:

Museum de oude wolden - Tentoonstelling Hart en Ziel Heilige huisjes - werken van Geert Schreuder
Diepe gronden - bijzondere plekken en hun verhaal
Fotowedstrijd wat bezielt jou?
Hartszaken - mensen uit de regio en hun passies
Een erg leuke tentoonstelling en een museum wat de moeite waard is om nogmaals te bezoeken.

12 december 2010:

Winterliederen 12/12/2010 Meeden WINTERLIEDEREN, 12/12/2010 in Meeden samen met de Meeden company.
Is een intiem en meeslepend muzikaal programma van drie van de belangrijkste Noord Nederlandse folkmuzikanten. Henk Scholte, Bert Ridderbos en Linde Nijland.
Dit was toch wel één van de hoogtepunten van december een machtig mooi optreden in ons eigen dorpshuis.

7 november 2010:

Henk Helmantel in dubbel perspectief Historische Boekenmarkt in het Veenkoloniaal museum en de tentoonstelling "Henk Helmantel in dubbel perspectief"
Vooral de tentoonstelling van Helmantel vond ik zeer de moeite waard.

21 oktober 2010:

Al een paar maanden maakten we ons zorgen om het verdwijnen van het beeldje van Thees Meesters op de Goeman Borgesiuslaan. Maar eindelijk vond ik op de website van het CBK het antwoord:
1 oktober Witte vrouwenfiguur Goeman Borgesiuslaan verwijderd. De witte vrouwenfiguur van de overleden Groninger beeldhouwer Mattheus Meesters aan de Goeman Borgesiuslaan bij het kruispunt met de Verlengde Hereweg is onlangs in overleg met ons door medewerkers van Stadsbeheer van de gemeente Groningen verwijderd. Reden: als gevolg van inwatering stond de figuur wankel op haar voet. Om verdere schade te voorkomen hebben de medewerkers de vrouwenfiguur daarom meegenomen naar hun opslag. Hier moet het beeld eerst volledig drogen. Vervolgens zullen we onderzoeken of het beeld gerestaureerd kan worden. Ook bekijken we dan of de vrouwenfiguur nog wel geschikt is om in weer en wind te staan. Zodra meer bekend is, zullen we dat op deze website bekend maken. CBK Groningen Vrouwenfiguur Mattheus Meesters

8 september 2010:

Mijn nieuwe aanwinst:
Op een braderie in Zuidbroek kocht ik een Zeefdruk van Viviane Klagsbrun.

Zeefdruk, Viviane Klagsbrun 3 augustus 2010:

Mijn nieuwe aanwinsten zijn:
Op de kunstmarkt in Slochteren kocht ik een foto van Hanneke Luit, Leeuwarden, oplage 2/10


Foto Leeuwarden gereflecteerd in water

Bij Mamamini in Groningen kocht ik een prent van Anton Pieck, van een bakkerij, omdat hij ons deed denken aan onze bakkerij van voor de verbouwing. Prent Anton Pieck Bakkerij

29 mei 2010:
Mijn nieuwe aanwinsten zijn:

Brik Rhijnvis Feith 1858 Jacob Spin Zeefdruk Erna Van Mondfrans

Zeefdruk Zeven op een rij van Erna Van Mondfrans Datering: Stadskanaal 1990 oplage: 13/1000
Prent Brik Rhijnvis Feith van Jacob Spin Datering 1858

11 mei 2010:
Modigliani - Lipchitz Mijn nieuwe aanwinst is:
Op de Koninginnedagmarkt in Veendam, of was het Winschoten? Kocht ik een reproductie van Amedeo Modigliani.
Het portret van Jacques en Berthe Lipchitz uit 1916.


27 maart 2010:
Mijn nieuwe aanwinsten sinds januari zijn:
Terra Cotta Urn Een kunstposter van Isabelle de Borchgrave - Terra cotta urn

BraakensiekEen Litho van Johan Coenraad Braakensiek vanuit de collectie van het belastingmuseum.

13 januari 2010:
Mijn nieuwe aanwinsten sinds november zijn:


Tekening, Haagsche Bos, Paul Citroen Tekening, Haagsche Bos, Paul Citroen
Titel Haagsche Bos
Vervaardiger Paul Citroen (1896-1983)
Materiaal Tekening
Hoogte 165 mm
Breedte 135 mm
Organisatie Marktplaats
Rubriek Kunst, Tekeningen en Foto’s
Aankoopdatum 09 december 2009

Zeefdruk, Zonder titel, P. Costa Zeefdruk, Zonder titel, P. Costa
Titel Geen
Beschrijving Twee in elkaar vloeiende gezichten.
Vervaardiger P. Costa
Materiaal Zeefdruk
Hoogte 47
Breedte 37
Oplage 123/200
Organisatie Mamamini
Aankoopdatum 06 december 2009

Ets, Wernigerode Rathaus, Bruck Ets, Wernigerode Rathaus, Bruck
Titel Wernigerode Rathaus
Beschrijving Het Rathaus op de Marktplatz van Wernigerode wordt beschouwd als een van de mooiste vakwerkhuizen van Duitsland.
Vervaardiger Bruck
Materiaal Ets, ingekleurd
Hoogte 41
Breedte 31
Organisatie Mamamini
Aankoopdatum 06 december 2009

Litho, Bezonkenheid meditatie vuur, Jan Toorop Litho, Bezonkenheid meditatie vuur, Jan Toorop
Titel Bezonkenheid meditatie vuur
Vervaardiger Jan Toorop
Datering 1923
Materiaal Litho
Hoogte 27 cm
Breedte 24,5 cm
Organisatie Marktplaats
Rubriek Kunst, Litho’s en zeefdrukken
Aankoopdatum 7 november 2009

Ets, zonder titel, Philomeen Naber Ets, zonder titel, Philomeen Naber
Titel Zonder titel
Beschrijving Achterhoofd van een dame. Zelfportret?
Vervaardiger Philomeen Naber
Datering 1982
Materiaal Ets
Hoogte (in lijst) 41
Breedte (in lijst) 31
Oplage 12/25
Organisatie Mamamini
Aankoopdatum 31 oktober 2009

11 november 2009:
In september kon het toch nog niet laten en heb ik nog twee kunstwerken gekocht. Zeefdruk, zonder titel, S.G. Reyers
Zeefdruk, zonder titel, S.G. Reyers
Titel zonder titel
Vervaardiger Reyers, S.G.
Datering 1984
Materiaal Zeefdruk
Hoogte (in lijst) 77
Breedte (in lijst) 57
Oplage 38/45
Staat Goed
Organisatie KPN
Rubriek Beeldende kunst Aankoopdatum 06 september 2009


Beeldende kunst, zonder titel, Heyveld
Beeldende kunst, zonder titel, Heyveld
Titel z.t.
Vervaardiger Heyveld
Datering 1981
Hoogte (in lijst) 40
Breedte (in lijst) 60
Oplage 5/25
Staat Goed
Organisatie KPN
Aankoopdatum 06 september 2009


26 augustus 2009:
In de vakantie ben ik gestart met een kunstverzameling:

Grafiek, hoewel drainage een noodzaak is beseffen we dat niet dagelijks, Hans Landsaat Grafiek, hoewel drainage een noodzaak..,Hans Landsaat
Titel hoewel drainage een noodzaak is beseffen we dat niet dagelijks
Beschrijving Doorsnede van blauw/grijs landschap met twee bomen (met lijst, met passe-partout).
Vervaardiger Hans Landsaat
Datering 1976 Materiaal Zeefdruk
Afmeting (afmeting in lijst) 21 x 21 cm (30 x 30 cm)
Staat Goed Organisatie ING Group
Meer informatie over de kunstenaar www.hanslandsaat.nl
Aankoopdatum 23 augustus 2009

Zeefdruk, Kubussen blauw, Truus Wilmink Zeefdruk, Kubussen blauw, Truus Wilmink
Titel Kubussen blauw
Vervaardiger Wilmink, Truus
Datering 1972
Materiaal Zeefdruk
Hoogte (in lijst) 66
Breedte (in lijst) 66
Oplage 21/50
Staat Goed
Organisatie KPN
Aankoopdatum 23 augustus 2009

Zeefdruk, Eklowkni, Doris Groeneveldk Zeefdruk, Eklowkni, Doris Groeneveld
Titel Eklowkni
Vervaardiger Groeneveld, Doris
Datering 1987
Materiaal Zeefdruk
Hoogte (in lijst) 56
Breedte (in lijst) 46
Oplage 33/40
Staat Goed
Organisatie KPN
Aankoopdatum 23 augustus 2009

Grafiek, Brandbare vloeistof, Ruud Becker Grafiek, Brandbare vloeistof, Ruud Becker, april 1981
Titel Brandbare vloeistof
Beschrijving Grijze jerrycan met rode dop en etiket (met lijst, met passe-partout).
Vervaardiger Ruud B.
Datering 1981
Materiaal Linosnede
Afmeting (afmeting in lijst) 40 x 30 cm (52 x 72 cm)
Staat Goed
Organisatie ING Group
Aankoopdatum 16 augustus 2009

Tekening, A.J. de Haan Tekening, Albert de Haan, 1968,
Beschrijving De voorstelling is onder andere opgebouwd uit een aantal (willekeurig over het papier verspreide) afgehakte ledematen, een regenboog en twee vlakken met zwarte stippen.
Vervaardiger Haan, A.J. de
Datering 1968
Materiaal Potlood, oost-indische inkt, gouacheverf, papier
Hoogte 67,7
Breedte 52,8
Staat Redelijk
Organisatie Instituut Collectie Nederland
Aankoopdatum 09 augustus 2009

Zeefdruk, Made in Holland, Ton Schouten Zeefdruk, Made in Holland, Ton Schouten,
Titel Made in Holland
Vervaardiger Schouten, Ton
Datering 1986
Materiaal Zeefdruk
Hoogte (in lijst) 67
Breedte (in lijst) 52
Oplage 2/10
Staat Goed, glasplaat kapot
Organisatie KPN
Aankoopdatum 02 augustus 2009

Zeefdruk, Compositie in groen, Gordon House Zeefdruk, Compositie in groen, Gordon House
Titel Compositie in groen
Vervaardiger House, Gordon
Datering 1971
Materiaal Zeefdruk
Hoogte (in lijst) 60
Breedte (in lijst) 57
Oplage 115/119
Staat Goed
Organisatie KPN
Meer informatie over de kunstenaar www.gordonhouse.com
Aankoopdatum 26 juli 2009
5 december 2008:
Plint Raamgedicht: Wat is geluk - Rutger Kopland


Wat is geluk-Rutger Kopland Omdat het geluk een herinnering is
bestaat het geluk omdat tevens
het omgekeerde het geval is,

ik bedoel dit: omdat het geluk ons
herinnert aan het geluk achtervolgt het
ons en daarom ontvluchten wij het

en omgekeerd, ik bedoel dit: dat wij
het geluk zoeken omdat het zich
verbergt in onze herinnering en

omgekeerd, ik bedoel dit: het geluk
moet ergens en ooit zijn omdat wij dit
ons herinneren en dit ons herinnert.

18 juni 2008:
How-Art-Made-The-World How Art Made the World.

5-delige serie van de BBC over de bepalende rol van de kunst in het leven van de mensheid, tot 100.000 jaar terug. Deze prachtig geproduceerde serie neemt de kijker mee op een ontdekkingsreis door de eeuwen heen en bestrijkt alle continenten. De presentator, Nigel Spivey, loopt door de ruïnes van Darius’ gigantische paleis, reist af naar Zuid-Afrika voor grotschilderingen, dobbert in een bootje voor de kust van Italië waar Griekse bronzen beelden zijn opgedoken, vindt zijn weg door piramides in Egypte.
Inhoud:
Waarom zien afbeeldingen van het menselijk lichaam er overal in de wereld zo onrealistisch uit?
Waarom is de speelfilm de krachtigste vertelvorm aller tijden?
Hoe komt het dat politici ons zo gemakkelijk kunnen manipuleren?
Hoe heeft de mensheid kunst gebruikt om God en het hiernamaals te begrijpen?
Waarom doen we het?
28 april 2008:
Stilstaan  
Mijn verjaardag, ik kreeg van Frans een mooi raamgedicht van Plint.
Dichter: Gil vander Heyden (1937) werd geboren in Borgerhout in de buurt van Antwerpen. Ze schreef haar eerste verhalen en gedichtjes voor kinderweekbladen. Kinderboeken en romans voor jongeren volgden, de meest bekende is waarschijnlijk ‘De chipseter’. Voor haar werk werd Vander Heyden al vaak bekroond: tweemaal de Rotaryprijs, driemaal de prijs van de provincie Antwerpen en tweemaal de tweejaarlijkse poëzieprijs ‘Dichter bij Jeugd’. Vander Heyden omschrijft met een minimum aantal woorden wat ze wil vertellen. Ze schrijft ‘omdat ze het gewoon niet laten kan’. Haar eerste poëziebundel ‘Taartjes van glas’ verscheen in 1989. Later verschenen ‘Een verre winterjas’, ‘Een puntje krokus’, ‘Opgevouwen wit’ en ‘De zachte dwang van regen’.
5 maart 2008:
Vandaag de vierde dvd van "The Power of Art" bekeken.

Picasso
- Picasso Guernica (1937)

Picasso was een genie - en dat vond hij zelf ook. Volgens deze kunstenaar moest de moderne kunst zich losmaken van politiek en geschiedenis. Maar na de wrede bombardementen van de Luftwaffe op de oude Baskische stad Guernica lijkt het geweld van het Kubisme op een storm in een glas water. Wat stelt het verwoesten van de figuratieve kunst nu helemaal voor in vergelijking met het verwoesten van menselijke lichamen en het platbranden van huizen? Picasso is diep geraakt door het lot van zijn land en wil datgene doen waarvan altijd was gedacht dat het onmogelijk was: een modern historisch schilderij maken.
Simon Schama on Picasso "Pablo Picasso's Guernica is so familiar, so large, so present. It's physically bigger than a movie screen. But what is the painting about? Is it an account of the Spanish town obliterated by Nazi warplanes - a piece of reportage? Is that why it's in black and white? This is the reason why the painting has such an impact. Instead of a laboured literal commentary on German warplanes, Basque civilians and incendiary bombs, Picasso connects with our worst nightmares. He's saying here's where the world's horror comes from; the dark pit of our psyche."
Rothko

- Rothko Black on Maroon (1958)
New York, 1958. Rothko krijgt de opdracht om een serie abstracte doeken te maken voor het toekomstige restaurant in het Seagram Building, de Four Seasons, midden in Manhattan. Volgens Rothko is het "een zaak waar de rijkste rotzakken van New York straks naartoe komen om te eten en de patser uit te hangen. Ik hoop de eetlust te bederven van iedere klootzaak die bij die tent gaat eten." Voor Rothko betekent dit de ultieme test. Hoe machtig is de kunst in de eentonige massa van de moderne wereld? Kan kunst ontregelen of opschrikken, of wordt het gewoon weggewuifd zoals je een lastige ober wegwuift? Is kunst zomaar een consumptieproduct geworden of de redding van onze ziel?
Simon Schama on Rothko "One morning in the spring of 1970, I went into the Tate Gallery and took a wrong, right turn and there they were, lying in wait. No it wasn't love at first site. Rothko had insisted that the lighting be kept almost pretentiously low. It was like going into the cinema, expectation in the dimness. Something in there was throbbing steadily, pulsing like the inside of a body part, all crimson and purple. I felt I was being pulled through those black lines to some mysterious place in the universe. Rothko said his paintings begin an unknown adventure into an unknown space. I wasn't sure where that was and whether I wanted to go. I only know I had no choice and that the destination might not exactly be a picnic, but I got it all wrong that morning in 1970. I thought a visit to the Seagram Paintings would be like a trip to the cemetary of abstraction - all dutiful reverence, a dead end. Everything Rothko did to these paintings - the column-like forms suggested rather than drawn and the loose stainings - were all meant to make the surface ambiguous, porous, perhaps softly penetrable. A space that might be where we came from or where we will end up. They're not meant to keep us out, but to embrace us; from an artist whose highest compliment was to call you a human being."
13 februari 2008:
Vandaag de derde dvd van "The Power of Art" bekeken.

Jacques-Louis-David_De-dood-van-Marat - Jacques-Louis David De dood van Marat (1793)

Jean-Paul Marat is een gedreven journalist die alle misstanden aan de kaak durft te stellen. Als deze 'vriend van het volk' in juli 1793 in bad wordt doodgestoken, belooft David, schilder voor de Revolutie, een schilderij te maken van deze martelaar, voor Frankijk en de rest van de wereld. Hij creëert een altaarstuk voor de nieuwe kerk van de Vrijheid, Gelijkheid en Broederschap. Het is een toonbeeld van perfecte propaganda. Marat is omgetoverd tot een heilige zonder egoïsme. De kunst is voor altijd de medeplichtige van de macht geworden.
Simon Schama on David "If there's ever a picture that would make you want to die for a cause, it is Jacque-Louis David's Death of Marat. That's what makes it so dangerous - hidden away from view for so many years. I'm not sure how I feel about this painting, except deeply conflicted. You can't doubt that it's a solid gold masterpiece, but that's to separate it from the appalling moment of its creation, the French Revolution. This is Jean-Paul Marat, the most paranoid of the Revolution's fanatics, exhaling his very last breath. He's been assassinated in his bath. But for David, Marat isn't a monster, he's a saint. This is martyrdom, David's manifesto of revolutionary virtue."

- Van Gogh Korenveld met kraaien (1890)

Van-Gogh-Korenveld-met-kraaien "De schilderkunst is het vlot waarop we na de schipbreuk veilig de wal kunnen bereiken," schreef Van Gogh ooit. Schilderen geeft hem soms rust. Hij gebruikt zijn penseel als een steekwapen. Ongecontroleerde energie wordt vertaald in wilde bewegingen. Genadeloze onzekerheid en angsten worden weerspiegeld in intense, extatische kleuren. Vincent kijkt in een spiegel, maar het is alsof hij schildert wat in zijn hoofd zit. Het schilderen kan hem echter net zo gemakkelijk naar de rand van de waanzin drijven - en er overheen. In de zomer van 1890 is het helemaal gedaan met de zelfportretten. In plaats van langs zijn penseel kijkt Vincent langs de loop van zijn eigen vuurwapen.
Simon Schama on Van Gogh "Vincent's passionate belief was that people wouldn't just see his pictures, but would feel the rush of life in them; that by the force of his brush and dazzling colour they'd experience those fields, faces and flowers in ways that nothing more polite or literal could ever convey. His art would reclaim what had once belonged to religion - consolation for our mortality through the relish of the gift of life. It wasn't the art crowd he was after; he wanted was to open the eyes and the hearts of everyone who saw his paintings. I feel he got what he wanted. So what are we looking at with this painting? There’s suffocation, but elation too. The crows might be coming at us, but equally they might be flying away, demons gone as we immerse ourselves in the power of nature. It's a massive wall of writhing brilliant paint, in which the colour itself seems to tremble and pulse and sway."

6 februari 2008:
Vandaag de tweede dvd van "The Power of Art" bekeken. De-Samenzwering-van-Claudius-Civilis
- Rembrandt De samenzwering van Claudius Civilis (1666)
Het was ooit het grootste schilderij van Rembrandt van Rijn, maar Rembrandt heeft er een stuk van afgesneden. Het schilderij uit 1661 was bestemd voor de galerij van het nieuwe stadhuis op de Dam, Dit schilderij vertelt het verhaal van Julius (Claudius) Civilis. Hij kwam in opstand tegen de Romeinse bezetter. Kort na het afronden van de Spaanse oorlog wilde Amsterdam door opdracht te geven tot het schilderen van dit schilderij een vergelijking trekken. Maar in plaats van de klassieke grandeur die men verlangt, creëert Rembrandt het ruwste, meest compromisloze geschiedenistableau aller tijden - en daarmee één van de grootste meesterwerken van zijn eigen tijd. Een jaar later is het schilderij van de Batavier verwijderd.
Simon Schama on Rembrandt "Claudius Civilis is a painting drunk on its own wildness. It is a painting that would not just be the ruin of Rembrandt's comeback, but also the ruin of his greatest vision. Or so I think, for I can't be sure. None of us can, because we don't know what the big picture looked like. What we're looking at here is a fragment, a fifth of the original size, the bit rescued from Rembrandt's knife. This may just be the most heartbreaking fragment in the entire history of painting. The painting was commissioned as a stirring depiction of the legendary story of how the Dutch nation came to be born. What they got was Rembrandt's version of history: ugliness, deformity, barbarism; a bunch of cackling louts, onion chewers and bloody-minded rebels. The paint slashed and stabbed, caked on like the make up of warriors. Despite making him bankrupt he's saying: these are your flesh and blood, rough and honest, your barbarian ancestry. They made you Dutch." Turner-Het-Slavenschip
- Turner-Het-Slavenschip (1840)
Mei 1840. Turner levert zeven schilderijnen voor de jaarlijkse tentoonstelling in de Royal Academy en wordt geconfronteerd met een ongekende storm van kritiek. De grootste verontwaardiging betreft Het slavenschip, een combinatie van allegorie, geschiedenis en scheepvaarttableau. Voor Turner's tijdgenoten is het een 'ongeluk in de keuken', een 'afgrijselijke absurditeit'. Turner en zijn kunst zijn afgedwaald van wat ze moeten doen: observeren. Maar Turner voelt zich juist bevrijd van de plicht om alleen maar te beschrijven hoe de wereld eruit ziet. Hij bewijst dat kunst voortaan echt tot de essentie kan komen en de kijker kan meenemen naar het hart van de storm.
Simon Schama on Turner "In 1840 in London, an international convention of the Great and Good was planned to express righteous indignation against slavery in the United States. Turner, initiated into the cause many years before by his patron, Walter Fawkes, wanted to have his say in paint. So how does he do it? By being a thorn in the side of self congratulation. He reaches back 60 years to resurrect one of the most shameful episodes in the history of the British Empire when 132 Africans - men, women and children, their hands and feet fettered - were thrown overboard into the shark infested waters of the Caribbean. And Turner has drowned you in this moment, pulled you into this terrifying chasm in the ocean, drenched you in this bloody light - exactly the hue you sense in your blood filled optic nerves when you close your eyes in blinding sunlight. Though almost all of his critics believed that the painting represented an all time low in Turner's reckless disregard for the rules of art, it was in fact his greatest triumph in the sculptural carving of space."
23 januari 2008:
Vandaag de eerste dvd van "The Power of Art" bekeken, behoorlijk heavy. caravaggio__david_con_testa_goliath
- Caravaggio David met hoofd van Goliath (1601) -
Dit is een van de laatste werken van Caravaggio. Simon Schama stelt dat het hoofd van de reus een zelfportret is. David lijkt allesbehalve triomfalistisch; misschien gruwelt hij van het feit dat hij zojuist iemand heeft gedood, ook al was het een vijand. Caravaggio kon daarover meepraten: hij had in 1606 tijdens een ruzie zelf iemand met het zwaard gedood.
Simon Schama on Caravaggio "In Caravaggio's time it was believed that artists were given their talent by God to bring beauty to the world and to put mortal creatures in touch with their higher selves or souls. Caravaggio never did anything the way it was supposed to be done. In this painting of the victory of virtue over evil it's supposed to be David who is the centre of attention, but have you ever seen a less jubilant victory? On his sword is inscribed "Humilitus Occideit Superbium", that is, humility conquers pride. This is the battle that has been fought out inside Caravaggio's head between the two sides of the painter that are portrayed here. For me the power of Caravaggio's art is the power of truth, not least about ourselves. If we are ever to hope for redemption we have to begin with the recognition that in all of us the Goliath competes with the David." Bernini-De-extase-van-Theresa
- Bernini De extase van Theresa (1652)-
Aan de heilige karmelietes Theresia van Avila is een engel verschenen, die haar hart heeft doorboord met een lans en haar achter liet 'in vuur en vlam door gods liefde'. Het beeld wekt de indruk een sensueel kunstwerk te zijn, waarbij de heilige Teresa op haar rug ligt die ze gekromd heeft. Haar mond is geopend in gekreun en boven haar staat een engel met een speer van vuur. Het beeld heeft dan ook gezorgd voor heel wat aanstoot. Het beeld wordt mooi omlijst door de architectuur eromheen, die contrasteert met het witte marmer van het beeld. Het beeld wordt van bovenaf door een venster belicht: het licht 'stroomt' langs goudkleurige buizen achter het beeld, wat nog meer nadruk geeft aan de goddelijkheid van de gebeurtenis.
Simon Schama on Bernini "A century after the creation of The Ecstacy of St Theresa, a French art lover doing the Tour of Rome entered the Church of S. Maria della Vittoria in Rome, peered at the spectacle and said: "Well, if that's divine love, I know all about it". What Bernini's managed to make tangible is something that we all, if we're honest, know we hunger for, but before which we're properly tongue-tied. Something that has produced more bad writing, more excruciating moments of bad cinema, more appalling poems than anything else. No wonder when art historians look at this sculpture they tie themselves in knots to avoid saying the obvious, that is, that we're looking at the most intense convulsive drama of the body that any of us experience."
17-01-2008:
Vandaag een aanbieding in de Volkskrant van: The-Power-of-Art The Power of Art
De Britse historicus Simon Schama vertelt het verhaal van de kracht van de kunst in een 8-delige BBC-serie. Aan de hand van beroemde kunstwerken van o.a. Caravaggio, Bernini en Rembrandt laat Simon Schama zien hoe de kunstwerken tot stand zijn gekomen. De gereconstrueerde scenes nemen je mee terug in de tijd en maken de serie een levendige les in de kunstgeschiedenis. De serie begint bij David met het hoofd van Goliath (1601) van Caravaggio, die leefde als een psychopaat, maar mensen en de verlosser echter kon neerzetten dan wie ook. Hij brak hiermee met zijn voorgangers die het geloof vooral probeerden te behagen. De 8-delige BBC-serie is uitsluitend bij de Volkskrant verkrijgbaar, staat op 4 dvd’s, is Engels gesproken, Nederlands ondertiteld, beslaat 400 minuten.
dvd 1 - Caravaggio David met hoofd van Goliath (1601) - Bernini De extase van Theresa (1652)
dvd 2 - Rembrandt De samenzwering van Claudius Civilis (1666) - Turner Het Slavenschip (1840)
dvd 3 - Jacques-Louis David De dood van Marat (1793) - Van Gogh Korenveld met kraaien (1890)
dvd 4 - Picasso Guernica (1937) - Rothko Black on Maroon (1958)
Lijkt me heel interessant en ik denk er dan ook sterk over om het te bestellen.
05-05-2007:
De nieuwe cursusbrochure 2007-2008 van de Vrije academie gekregen.
Botticelli-Geboorte-van-Venus
Volgend voorjaar is er in Apeldoorn geen vervolgcursus en in het najaar heb ik denkelijk niet genoeg vrije dagen meer. De andere mogelijkheid is het volgen van Kunstgeschiedenis Colloquium 1. In deze cursus een zeer uitgebreid overzicht van de algemene kunstgeschiedenis, opgebouwd uit vier semesters van elf bijeenkomsten en een excursie. De inhoud beslaat de westerse kunstgeschiedenis van de Egyptenaren tot heden en zal chronologisch worden behandeld. De ontwikkeling van de kunstgeschiedenis wordt daarbij in een kunsthistorische, sociale en historische context geplaatst. De opzet van de cursus is gebaseerd op het collegeprogramma van het eerste jaar propedeuse kunstgeschiedenis aan de Nederlandse universiteiten. Semester 1: Egypte, Griekse en Romeinse Oudheid, Vroegchristelijke Kunst, Oost-Romeinse Rijk, Byzantijnse Kunst.
16-04-2007:
Les X: 20ste-eeuwse kunst en architecteur:

Mae-West-Room-Dali Een tijd waarin stijlen elkaar snel opvolgde. Dus koos ik voor een kunstenaar die net zo veelzijdig was als zijn tijd. Salvador Dali, als een van de eerste kunstenaars van de twintigste eeuw liet Dalí zich uitbundig inspireren door de mogelijkheden van de populaire cultuur. Hij was actief op het terrein van de film, mode, fotografie, design, reclame en theater en wist deze media meesterlijk te bespelen. Parfumflessen, extravagante jurkontwerpen, cartoons voor Walt Disney, filmscènes, illustraties voor Vogue of een surrealistische kermisattractie op de Wereldtentoonstelling: Dalí liet geen mogelijkheid onbenut om een massapubliek te bereiken. Hiernaast zijn fascinatie voor Mae West, die resulteerde in een collage waarin haar gezicht als uitgangspunt fungeerde voor een comfortabel appartement. Helaas was het ook de laatste cursus, maar er is een vervolgcursus, misschien iets voor het najaar, of voor volgend voorjaar.
07-04-2007:
Excursie naar het Kröller-Müller Museum:
Kat-Van-der-Leck Takshond-Van-der-Leck Op deze bewolkte droge zaterdagochtend, vertrek ik per bus, mijn bedoeling is om over te stappen en naar de ingang Otterlo van de Hoge Veluwe te gaan. Als ik in Hoenderloo uitstap en de businformatie bekijk, biedt de plaatselijke huisarts mij een lift aan. Daardoor ben ik al om kwart over tien bij het museum, zodat ik ruim een uur heb om de beeldentuin te bekijken. Het is er heel rustig en stil, alleen de vogels maken kabaal. Totaal ontstrest en uitgerust begin ik om half twaalf aan de rondleiding. Veel schilderijen van, Van Gogh, maar ook Picasso, en Mondriaan. Bij het verhaal over Bart van der Leck, verteld Monique dat het jammer is dat de Takshond er niet hangt, omdat het zo leuk was om naast de kat van Van der Leck, ook de hond van Van der Leck te zien. Vandaar dat ik ze hiernaast maar weer samen heb gebracht. Na de excursie een lekkere salade in het museum restaurant en dan een prachtige fietstocht door het park. Kortom een zalig dagje, wat ik vast nog eens ga doen.
02-04-2007:
Les IX: Kunst na 1850:

Balzac_Rodin Politiek en maatschappelijk een woelige tijd. Dus ook in de kunst, vernieuwende stijlen in de schilderkunst als Impressionisme, pointillisme, symbolisme en Art Nouveau(jugendstil). Binnen de architectuur grijpt men nog steeds terug op neostijlen van de kunstacademies. Andere bouwstijlen werden voornamelijk door ingenieurs gemaakt en hadden dan ook meer te maken met de nieuwe technische mogelijkheden/materialen van ijzer en glas. Moderne archtectuur verenigd met de technische mogelijkheden waren de eerste wolkenkrabbers. En in Nederland natuurlijk Berlage. De beeldhouwkunst echter blijft nogal academisch, uitgezonderd Auguste Rodin, vandaar dat ik van hem een beeld hiernaast geplaatst heb.

26-03-2007:
Les VIII: Romantiek (ca. 1750-1850):

Wilton_House_Gardens Een mooie manier om twee hobby's te combineren, dit plaatje van een Engelse landschapstuin. De Engelse tuin verschilt volledig van zijn tegenhanger, de Franse tuin. Men stapte af van het idee dat de natuur beheerst moest worden door de mensen. De tuinen werden nu aangelegd zonder symmetrie en evenwicht. Het concept leunt op de voorstelling van romantische, parkachtige landschappen met verrassende doorkijkjes. Bij voorkeur met een brug, ruïne of follie aan het einde van de zichtlijn. Dit werd doorgaans gestalte gegeven door de aanleg van grasvelden, liefst op heuvelachtig terrein, omgeven door en afgewisseld met boomgroepen.

24-03-2007:
Excursie naar Amsterdam:

Amsterdam-Nieuwe-kerk Met de bus naar Amsterdam, droog maar koud weer. Veel neo-barok, neo-renaissance architectuur, maar ook de beurs van Berlage. Daarna om op te warmen een kop linzensoep en de tentoonstelling Istanbul De stad van de Sultan in de nieuwe kerk, veel Ottomaanse kust zoals kaftans, schilderijen en sieraden. Maar ook veel geschiedenis en sfeervolle ruimten.


Dorpschool-Jan-Steen 19-03-2007:
Les VII: Barok en Rococo:

Barok= grillig- chaotisch. Één van de vertegenwoordigers van de Barok in Nederland was Jan Steen. Zijn afbeeldingen van alledaagse gebeurtenissen zijn spreekwoordelijk geworden. Een huishouden van Jan Steen. Subtiele hints en vele symbolen in zijn schilderijen maken aannemelijk dat Jan Steen de kijker niet zozeer wilde uitnodigen om het getoonde na te bootsen, als wel wilde vermanen. Veel van Steens schilderijen refereren aan oude Nederlands spreekwoorden of literatuur. Familie van de schilder fungeerde vaak als model. Donatello_David Verrocchio_David Michelangelo_David
12-03-2007:
Les VI: Renaissance en Maniërisme:

Hiernaast de David van Donatello 1386-1466, de David van Verrocchio 1435-1488 en de David van Michelangelo 1475-1564. Hierbij gebeurde in ieder geval niet wat later wel gebeurde met de schilderijen van Michelangelo, Pius IV gaf Daniele Ricciarelli da Volterra in 1565 net een paar maanden na de dood van Michelangelo de opdracht om de naakte figuren van het Laatste Oordeel te bedekken. Da Volterra kleedde bepaalde naaktfiguren in nogal ridicule broekjes, wat hem de bijnaam ‘Braghettone’, ‘de broekjesschilder’ bezorgde.

Giotto.tortilla.francis 05-03-2007:
Les V: Gotiek:

Gotiek = stijl van de Goten/Barbaren, eigenlijk een scheldwoord dus. Veel kerken en kathedralen, maar ook de Gotische schilderkunst met de weergave van emotie door met name Giotto. Hiernaast een schilderij van Giotto, voorstellend Fransiscus van Assisi.
Mattheus.Marcus
26-02-2007:
Les IV: Kunst van de vroege Middeleeuwen:

In deze "tussenperiode" van volksverhuizingen weinig kunst. Voornamelijk kleinschalig in dienst van het hof. Ook miniaturen of boekillustraties, vervaardigd door monniken. Bijvoorbeeld het book of Kells. Later in de middeleeuwen zie je een terugkeer naar de klassieke cultuur.

GallaPlacidia GallaPlacidia 12-02-2007: Les III: Vroeg Christelijke en Byzantijnse Kunst:
Het contrast tussen “uiterlijke schijn” en “innerlijke schijn”. Te zien bij het Mausoleum van Galla Placidia in Ravenna. Het dak van de koepel vormt een nachtelijke lucht, met symbolisch weergegeven de vier evangelisten –de gevleugelde leeuw (Markus)-,-de gevleugelde mens (Matteüs)-, -de gevleugelde os (Lukas)-, -de adelaar (Johannes)-.
In de lunet tegenover de ingang is Sint Laurentius te zien. Een heilige die in Ravenna zeer vereerd werd. Links zien we een boekenkast met de vier evangeliën, in het midden het rooster waarop Laurentius levend geroosterd werd en rechts de heilige zelf met zijn attributen het processiekruis en het boek met de psalmen.
Een aardig volksverhuizers feitje, was dat de Oost-Gothen, die Rome veroverden, oorspronkelijk uit Zuid-Zweden kwamen, denk aan Gotenburg.
EtruskischeMuurschildering 05-02-2007: Les II: Etruskische en Romeinse kunst:
Het meest opvallende: De emancipatoire leefwijze van de Etrusken. In tegenstelling tot de Grieken en Romeinen leefden de mannen en vrouwen samen, ook tijdens het eten. Dit is op de muurschildering hiernaast te zien, de witte figuur is een vrouw, de zwarte figuren zijn mannen. Een ander opvalend feit vond ik, dat het beroemde beeld van de Lupa -het symbool van de stad Rome- Etruskisch is. Maar dat de jongetjes eronder -Romulus en Remus- pas in de 16e eeuw zijn toegevoegd.

Kouros Kore 29-01-2007: Les I: Pre-Griekse en Griekse Kunst:
Het onderdeel wat mij het meest aansprak. Archaïsche kunst: Naakte mannen (Kouros) en geklede Vrouwen (Kore). Beide met een Archaïsche glimlach.

Synopsis 22-01-2007: De uitnodiging en de synopsis zijn gearriveerd, ben er meteen in gaan lezen, leuk.

12-01-2007: Ik heb me aangemeld en verheug me op het eerste hoorcollege op 29 januari.


Introductie:
Kunst boeit me al vanaf mijn jeugd, vroeger ging ik vaak met mijn vader op museumbezoek. Mijn vader was dan, als amateurschilder, voornamelijk geïnteresseerd in de techniek. Ik droomde, en doe dat nog steeds met veel plezier, weg bij fantastische afbeeldingen. JanToorop-NewGeneration

Gisteren ondekte ik in de krant een advertensie over een introductiecursus kunstgeschiedenis. Vrije Academie Die cursus komt ook in Apeldoorn. Morgen probeer ik de komende drie maanden op maandagmiddag vrij te krijgen, en dan meld ik me aan.
De cursus: Van de Griekse oudheid tot heden.
De cursus behandelt in vogelvlucht de volgende hoofdstukken uit de kunstgeschiedenis:
* Griekse Kunst * Romeinse Kunst * Vroegchristelijke en Byzantijnse Kunst
* Romaanse Kunst * Gotiek * Renaissance * Barok en Rococo
* Neoclassicisme en Romantiek * Impressionisme, Postimpressionisme en Symbolisme
* Kunst van de Twintigste Eeuw.